Driftet av Urban Infrastructure Partner AS siden 2016

Driften omfatter ombæring, mobilt verksted, mekanikere, teknikere, “morgenfugler”, kunde- og brukeropplevelse og administrasjon. 

Vi jobber i ulike skift fra tidlig morgen til langt på natt, alle hverdager og helger. Her er en oppsummering av det operasjonelle bysykkelåret 2018 i Oslo. 

Bruk og brukere 🚲
I 2016 bysyklet dere 2 150 646, i 2017 bega dere dere ut på 2 653 477 turer og i år ble begge deler overgått med 2 789 539 turer totalt.

Her er de hyppigste områdene for uttak og retur i perioden. Sukkerbiten er årets soleklare vinner med nesten 110 000 turer totalt. Tjuvholmen og Ryes plass plass deler pallplassen 👑

Topp 5 stativer for uttak 

  1.  Sukkerbiten (53 560)
  2. Tjuvholmen (46 652)
  3. Olaf Ryes plass (45 209)
  4. Alexander Kiellands plass (43 683)
  5. Rådhusbrygge 4 (39 059)

Topp 5 stativer for retur

  1. Sukkerbiten (56 122)
  2. Olaf Ryes plass (49 941)
  3. Tjuvholmen (49 737)
  4. Rådhusbrygge 4 (49 074)
  5. Alexander Kiellands plass (43 497)

Mediantiden per tur i år ligger på 8,5 minutter sammenlignet med 8,6 minutter i 2017. I snitt ble det tatt 50 turer per bysyklist i 2018 og 51 turer i 2017. 

Den mest aktive og effektive bysykkelen er Hassan som har tilbakelagt 2320 turer i år. Hver bysykkel har i snitt lagt ut på 4,5 turer per dag.

Abonnementer
Bysyklene har blitt flittig brukt av mange i løpet av året! 63% av dere er sesongabonnementer, og 37% er korttidsmedlemmer. 


Noen benytter appen og andre benytter kode, slik har det fordelt seg mellom dere i perioden: 

Mekking og rebalansering 🔧
Slik er sonefordelingen for hele bysykkel-anlegget i Oslo. 

Vi har hatt biler ute 19,5 timer i døgnet alle dager. Vi har tilbakelagt 8 561 km på bil, el-sykkel og el-bil og flyttet og båret 211 245 bysykler. 

Vi har fått inn totalt 496 henvendelser om bysykler observert utenfor stativene i år. De fleste av disse kommer til rette innen kort tid - mye takket være dere som setter dem rett inn i låsene igjen 💙 Selv om henting av disse syklene ikke er vår primæroppgave har vi lett etter 83% av de rapporterte syklene, og har funnet 45%.

Antall låser tilgjengelig berører service nivået i anlegget. Noen stativer har måttet legges ned, slik at vi totalt har 6 025 låser per november 2018. Det har tilkommet 1 924 nye låser i løpet av året. Vi reparerer og fikser låser fortløpende og totalt er det reparert 3 859 låser.

Det er reparert en hel del, faktisk er det reparert 8803 bysykler av verkstedet! Mediantiden fra en bysykkel blir rapportert som ødelagt til den blir fikset ligger på 24 dager.

Kommunikasjon og brukeropplevelse
Bysyklister prater, chatter og melder ifra 👏

Dere har ringt oss 3 742 ganger, men oftest har dere kontaktet oss på mail, app og chat - hele 39 227 ganger! 

Vi liker å kommunisere med dere også, men gjør alt vi kan for å holde det relevant. I løpet av året har vi sendt dere 23 meldinger om ting som påvirker bysyklingen deres. Blant annet om stasjoner som er nede, brukerundersøkelsen, arrangementer i byen og kampanjer. 

Blant vanlige emner for henvendelser til oss er hjelp til parkering av sykler med 5 054 samtaler, spørsmål om tjenesten med 1 884 samtaler og teknisk problem stasjoner med 1 611 samtaler. 

Det skjer ting i en by, derfor har vi måttet permanent legge ned disse stasjonene:
Dælenenggata ved Fagerheimgata, Fagerheimgata ved Joker, Sofiesgate, Ruseløkka skole, Frogner Tennisklubb, Sørkedalsveien, Tinghuset, Stenersgata, Skippergata ved Stogata og Professor Aschehougs plass.

Til gjengjeld åpnet vi Møllerparken, Botanisk Hage sør-vest, Schous plass ved trikkestoppet, Sofienbergsparken nord, Grensenveien, Nordre gate, Dælenenggata, Drammensveien, Riddervoldsplass, Henrik Wergelands allé, Frognerveien, Meltzers gate, Schives gate, Skøyen, Majorstuen skole, Forskningsveien, Frogner plass, Skovveien, Frøen t-bane, Skippergata, Dronningensgate, Sognsveien, Skøyen stasjon, Jarlsborgveien, Hoff terasse holdeplass, Vaterland II, Salt, Fred Olsens gate, Over Rådhusgata, Arkaden nord, Tøyenbekken, Bryn t-bane, Idioten, Holbergs Plass, Badebakken, Bjølsen mølle, Griffenfeldts gate, Skarpsnoparken, Rådhusbrygge 4, Slottsparken øst, Majorstuen t-bane, Oscars gate, Bislettgata, Collettsgate, Stavangergata, Sinsen t-bane, Torshovdalen øst, Mailundveien, Københavngata busstopp, Bjerregaards gate øst, Bøkkerveien, HasleLinje, Hausmanns bru, Dyvekes bru, Lakkegata, Goethe institutt, Ensjøveien, Økernveien og Sotahjørnet.

Andre ting som skjedde: 

  • OBOS ble ny bysykkelpartner 🚲
  • Vi lanserte Aldri Fullt 
  • The Pueblo & Alex ble med oss og splite på Kulturnatt
  • Grafill + Oslo Bysykkel = sant 💙
  • Vi inviterte dere til Peloton for å prate om bysykkel
  • Oslo Vintersykkel ble lansert som pilotprosjekt

Vi ordner og styrer over vinteren! Sees igjen i 2019 💪

Did this answer your question?